Bratislavské Staré Mesto čakajú zmeny v doprave

830x410_1690799609 Ilustračná foto. Zdroj: TASR

BRATISLAVA – Miestna samospráva Starého Mesta na čele so starostom Matejom Vagačom po prerokovaní zmien v doprave v zóne Panenská ulica očakáva podnety od obyvateľov. Čas však majú už len počas stredy. Zmeny čakajú v najbližších dňoch aj Staromestskú ulicu.

Návrh nových dopravných opatrení bol predstavený verejnosti na neformálnom stretnutí obyvateľov a priateľov Panenskej ulice, ktoré sa uskutočnilo ešte koncom minulého týždňa v priestoroch Starého Lýcea.

Zmeny majú vychádzať z participatívneho procesu, za ktorým stojí občianske združenie PUNKT s jeho riaditeľkou Illah van Oijen. Tá je známa aj z organizácie Aliancia Stará tržnica. Participatívny proces bol podkladom pre Manuál verejných priestorov pre Panenskú ulice a okolie, ktorý bol vytvorený Ateliérom Urban ešte v roku 2019. Mottom celej zmeny má byť: „Menej áut, viac zelene.“

Zmeny v tejto oblasti, ktorú ohraničujú ulice Zámocká, Palisády a Staromestská, prezentoval na stretnutí zástupca starostu Peter Skalník. Ako uviedol, tieto opatrenia majú priniesť zlepšenie v oblasti parkovania, hoci k navýšeniu počtu miest na státie v skutočnosti nepríde.

Pôvodne bolo v tejto oblasti 407 parkovacích miest v správe miestneho úradu Staré mesto a ďalších 120 v správe spoločnosti BPS, ktorá ich ale prenajímala predovšetkým firmám, takže na nich nebolo možné zaparkovať ani v noci.

Prezentovaný návrh počíta s 511 parkovacími miestami, z toho 24 ich bude vyhradených pre ŤZP osoby, ďalších 10 parkovacích miest bude s obmedzením, 31 miest bude takzvaných drop-off miest, teda priestorov na zastavenie a vyloženie nákladu, poprípade vystúpenie a nastúpenie, no a rezidenti budú mať k dispozícii 447 parkovacích miest.

„Rozdiel 16 parkovacích miest je v rámci tejto úpravy investícia do toho, aby sme v zóne Panenská zlepšili dopravnú obsluhu,“ uviedol pred obyvateľmi staromestský vicestarosta Skalník.

Čo sa týka zmien vo vedení dopravy v tejto zóne, asi najväčšou z nich je zmena smerovania dopravy na Zochovej ulici. „Dopravné prieskumy ukázali to, že po Kozej ulici tranzituje približne dvetisíc vozidiel denne a po Zochovej ďalších tisíc. Cieľom nášho návrhu je trochu skomplikovať tranzitujúcim vodičom situáciu a túto zónu dopravne upokojiť,“ ozrejmil Skalník.

Zároveň dodal, že pôvodne plánovali otočiť smerovanie dopravy aj na Kozej ulici, no po nezhodách s Dopravným podnikom, ktorý by tak musel pretrasovať autobusovú linku č. 147, k tejto zmene zatiaľ nepristupujú.

Otočenie smerovania Zochovej zároveň podľa miestnej samosprávy zlepší aj parkovanie pri základnej škole. Kým doteraz vodiči na Zochovej parkujúci pri škole vystupovali rovno do múru, po novom budú vystupovať do cesty.

Či je to perfektná vec, ako to označil vicestarosta, a či takéto vystupovanie z vozidla nebude spôsobovať žiadne kolízie či nebodaj dopravné nehody, ukáže však až čas.

Rovnako sa podľa vyjadrení samosprávy zlepší aj obsluha základnej a materskej školy, vzhľadom na to, že sa k nej bude dostať až z troch smerov. Zároveň pred budovou vzniknú tri miesta s možnosťou krátkodobého zaparkovania a bezpečného vyloženia detí z áut.

Návrh rieši parkovanie a zmeny dopravy aj na Podjavorínskej ulici. Tu budú parkovacie miesta premiestnené na opačnú stranu cesty, čo zároveň umožní doplniť na danej ulici možnosť protismerného pohybu cyklistov. Projekt ráta aj s priblížením drop-off zóny, v podobe cik-cak čiary, bližšie k zariadeniu pre seniorov.

Rovnako sa zmeny dotknú ulíc Štetinova – Panenská, kde by mali byť uvoľnené viaceré chodníky a parkovanie vozidiel by sa tak malo presunúť na cestu do takzvaných parkovacích pásov.

Parkovacie boxy sa všeobecne v celej zóne zrušia a budú nahradené práve parkovacími pásmi. V celej oblasti bude platiť maximálna povolená rýchlosť 30 km/h a budú v nej doplnené miesta určené pre zdieľanú mobilitu a nové cyklistické stojany.

V Starom Meste pribudne onedlho aj ďalšia novinka, na ktorú si vodiči budú musieť zvykať. Magistrát sa už niekoľko mesiacov chystá na zužovanie šírky jazdných pruhov na Staromestskej ulici.

No a v posledných dňoch vyzerá, že realizácia je na spadnutie. „Užšie jazdné pruhy psychologicky navádzajú vodičov, aby jazdili pomalšie práve na úsekoch, akým je Staromestská, kde priestorové pomery navádzajú na rýchlu jazdu,“ skonštatoval na svojej sociálnej sieti ešte minulý rok primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Primátor je presvedčený, že zúžením jazdných pruhov sa dá zlepšiť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti 50 kilometrov za hodinu bez toho, aby sa zhoršila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, či obmedzila priepustnosť komunikácie.

Magistrát tak chce reagovať na tragédiu z pred dvoch rokov, po tom, ako auto s opitým vodičom narazilo do ľudí stojacich na zastávke Zochova. Nehoda si vtedy vyžiadala piatich mŕtvych a niekoľko ďalších zranených. 


Ďalšie články