Predplatné
Prihlásiť sa
Bratislavský Štandard

Správanie Znepokojených matiek by nás malo znepokojovať

Znepokojené Streetart v križovatke na Vazovovej ulici. FOTO: FB Znepokojené matky/Matúš Vallo má rád Bratislavu

BRATISLAVA – Pretrvávajúca diskusia o zmaľovaných križovatkách a herných prvkoch umiestnených v blízkosti frekventovaných ciest v bratislavskom Starom Meste nabrala v posledných dňoch nové rozmery. Kým dopravní policajti hovoria o projekte, ktorý je v rozpore so zákonom, Metropolitný inštitút Bratislavy si stojí za svojím riešením. Do toho sa zjavili aktivistky zo združenia Znepokojené matky, ktoré táto diskusia znepokojila natoľko, že nenechali na nikom nitku suchú. 

Projekt Mesto pre deti od Metropolitného inštitútu Bratislava a Detského fondu OSN Unicef si od svojho vzniku vypočul viacero výhrad. Nezmyselne vymaľované priestory v strede križovatiek, doplnené hernými prvkami a lavičkami, oddelené od vozovky desiatkami plastových stĺpikov, ktoré nepôsobia ani bezpečne, ani esteticky, už pozná snáď každý Bratislavčan. A väčšina sa chytá za hlavu.

Ako už v minulosti Bratislavský Štandard informoval, Krajský dopravný inšpektorát k týmto zmenám vydal nesúhlasné stanoviská. Najnovšie vyjadrenia policajtov z dopravného inšpektorátu tieto stanoviská vysvetlili.

Ako pre TASR uviedol bratislavský krajský policajný hovorca Michal Szeiff, dopravný inšpektorát vytýkal danému projektu rozpor s platnou legislatívou a negatívny dosah najmä na bezpečnosť. „V prípade Vazovovej ulice aj na plynulosť cestnej premávky,“ skonštatoval Szeiff s tým, že ide o stanovisko k určeniu dopravných značiek aj k povoleniu zvláštneho užívania, teda hrania detí na komunikácii.

Reakcia Metropolitného inštitútu na seba nenechala dlho čakať. V nej sa MIB vyjadril, že dočasné zmeny pri školách pre zlepšenie bezpečnosti spĺňajú legislatívne normy. V prípade zmien pri škole na Vazovovej ulici bolo podľa inštitútu cieľom zmeniť geometriu križovatky, keďže autá jazdili príliš rýchlo práve na mieste, kde sa pohybujú deti.

„Konečná podoba plochy, ktorá tu v dočasnom riešení vznikla ako vedľajší efekt, bude v spolupráci so školou a obyvateľmi spresnená pred realizáciou trvalého riešenia,“ ubezpečil MIB. Zároveň odmieta tvrdenia, že vyznačený priestor má slúžiť pre deti na hranie.

A tu mohla debata skončiť. Ale to by nemohli existovať sociálne siete. Na tých sa totiž ako druhý sled objavili aktivistky zo združenia Znepokojené matky, ktoré mali potrebu zopakovať zavádzajúce vyjadrenia MIB-u a chrliť síru na každého, kto omaľovánkam na križovatkách nezatlieskal.

„Ako sa opovažujete?“ kričala pred pár rokmi na svetových lídrov Klimatického samitu Organizácie spojených národov mladá aktivistka Greta Thunberg a z očí jej šľahali pekelné plamene. Spomínate? Podobný obraz predviedli Znepokojené matky, no namiesto svetových lídrov sa vrhli na dopravný inšpektorát. 

Ten obvinili po posledných vyjadreniach zo spiatočníctva a naznačili, že viac ako plynulosti dopravy by sa mali venovať jej bezpečnosti. „To bola priorita v minulom storočí, ale zdá sa, že ste sa mentálne ani odborne nikam neposunuli,“ uviedli v jednom zo svojich komentárov.

Nič nedarovali ani uznávanému odborníkovi a dopravnému analytikovi Jozefovi Drahovskému. Ten si totiž dovolil pre RTVS ku križovatke na Mudroňovej uviesť, že keď budujeme miesto pre deti na hranie, tak ho budujeme ďaleko od železnice, ďaleko od cesty alebo iných nebezpečných miest, kam môžu deti v zápale hry vybehnúť. „To, čo je momentálne na tejto adrese v križovatke, považujem za veľmi nebezpečné,“ uviedol Drahovský.

Reakcia Znepokojených matiek na seba nedala dlho čakať. Drahovský totiž podľa nich nie je žiaden odborník na dopravu. „Médiá sa pýtajú dopravného analytika Drahovského. Toho jediného poznajú a on zase nevie nič o doprave. Tak je to ideálne, aby oponoval magistrátu,“ uviedli.

Azda najviac si odniesli bežní diskutéri, ktorí len chceli vyjadriť svoje rozčarovanie nad nezmyselnosťou celého projektu v centre mesta. Úloha totiž znela jasne: očierniť, zosmiešniť, odpútať pozornosť. Nezabrali pritom argumenty o nákladnosti celého projektu, ktorý stál niekoľko stoviek tisíc eur. Odpoveďou im bolo len odvrknutie, že to platí Unicef. Nezabudli si, samozrejme, kopnúť aj do médií kritických k projektu, vrátane Bratislavského Štandardu.

Najhoršie dopadol diskutujúci, ktorý si dovolil pripomenúť, že odpoveďou na pohyb v meste sú elektrické autá. Odpoveďou mu bolo poučenie.: „Elektrické autá spôsobujú znečistenie mikročasticami z pneumatík, čo je podľa výskumov približne rovnako vážne ako znečistenie z výfukov.“ Škoda, že nespomenuli, koľko znečistenia mikročasticami z galusiek spôsobil Peter Sagan a pelotóny, v ktorých tie dlhé roky jazdil. Nabudúce sa možno dočkáme pohľadu na Znepokojené matky buzerujúce Cyklokoalíciu za odpad z plášťov.

Na záver treba dodať jediné. MIB sa v poslednom čase snaží presvedčiť verejnosť, že pomaľované priestory na Vazovovej a Mudroňovej ulici nikdy nemali byť určené na hranie. To sa však nemôže podariť. Fakty totiž nepustia.

Plány s pingpongovým stolom na Vazovovej či stojanom na kreslenie uprostred Mudroňovej už totiž uzreli svetlo sveta. A za to, že neboli zrealizované, môžeme ďakovať nie MIB-u, ale práve Krajskému dopravnému inšpektorátu, ktorý proti nebezpečnému návrhu namietal, lebo mu išlo okrem plynulosti dopravy aj o bezpečnosť, tak vozidiel, ako aj chodcov a detí. Na rozdiel od ideologicky motivovaných aktivistiek bez zábran.


Ivan Lučanič