Predplatné
Prihlásiť sa
Bratislavský Štandard

Spustenie petržalskej električky do prevádzky sa po vyjadreniach magistrátu opäť komplikuje. Aké sú reakcie?

Primátor Matúš Vallo a stavba petržalskej električky Primátor Matúš Vallo a stavba petržalskej električky. FOTO: TASR - J. Novák a M. Svítok. Koláž: redakcia

BRATISLAVA – Jeden z najväčších a zároveň najdrahších dopravných projektov Bratislavy opäť spôsobuje vrásky na čele nielen predstaviteľom samosprávy, ale aj obyvateľom Petržalky. Kto uveril primátorovi Matúšovi Vallovi v jeho predvolebných sľuboch, že petržalská električka sa stihne načas, musel po najnovšom vyjadrení magistrátu vytriezvieť.

Otázkou totiž v priebehu celého minulého roka nebolo to, či sa nová trasa električky v Petržalke stihne dokončiť včas, ale kedy sa magistrát prizná, že sa postaviť nestihne. A urobil tak práve v polovici januára, keď hovorca magistrátu Peter Bubla uviedol, že mesto v súčasnosti nevie garantovať konkrétny termín dokončenia električkovej trate. 

„Naďalej platí, že robíme všetko pre to, aby bol projekt hotový čo najskôr,“ uviedol Bubla. Čo to ale znamená v praxi a akým spôsobom sa na magistráte snažia dobehnúť zameškaný čas, nekonkretizoval. 

Presne pred rokom, keď už bolo zrejmé, že sa nestihne ani prvý avizovaný termín (koniec roka 2023 pozn. autora), čelil magistrát kritike od šéfa dopravnej komisie Jozefa Uhlera. Ten vtedy uviedol, že predpokladá dokončenie električkovej trate až na konci roka 2024 a spustenie do prevádzky až v roku 2025. 

„Už pred rokom bolo zrejmé, že tempo stavebných prác na električkovej trati nie je vysoké. Vedenie mesta optimisticky dúfalo, že stihnú rok 2024. Ale potvrdzujú sa moje slová, že reálny je rok 2025. Zatiaľ to vyzerá tak, že ak neprídu ďalšie nečakané komplikácie, tak rok 2025 by sa mal stihnúť,“ uviedol Uhler pre Bratislavský Štandard po najnovších správach z magistrátu.

Aj to je otázne. Na trati totiž stále nie je ukončený ani jeden významnejší stavebný objekt. Premostenie pri Rusovskej ceste nie je hotové ani z polovice a zo siedmich križovatiek je vo výstavbe len jedna na Lietavskej ulici. Aj táto križovatka mala byť dokončená už koncom novembra, následne koncom januára a v súčasnosti nie je jasné, či bude dodržaný aspoň posledný oznámený termín koncom marca. 

„Práce sa predĺžili z dôvodu zistenia nedostatočnej únosnosti zemnej pláne a nepriaznivých klimatických podmienok. Je potrebné najskôr realizovať pokládku vrstvy CBGM a asfaltu, na čo zhotoviteľ potrebuje minimálne tri týždne priaznivých klimatických podmienok nepretržite,“ vysvetlil na konci roka hovorca hlavného mesta Bubla. 

V súčasnosti je už zrejmé, že sa ponáhľať nemusia. Vyjadrenia k neschopnosti garantovať akýkoľvek termín zo strany mesta napovedajú, že električka nemusí byť v prevádzke dokonca ani v roku 2025.  Obavu má aj petržalský starosta Ján Hrčka. „Vyjadrenie hlavného mesta, že garantovať termín ukončenia projektu sa nedá, považujem za problém. Otázne však je, o aký problém ide – či len magistrát nechce byť opakovane dopytovaný na termíny, alebo má vážnejšie dôvody,“ uviedol Hrčka vo svojom vyjadrení pre Bratislavský Štandard.

Objavujú sa totiž viaceré pochybnosti, či v procese výstavby nenastávajú nejaké stavebnotechnické problémy, ktoré magistrát doteraz nekomunikoval. „Ak nastali komplikácie, ktoré môžu ovplyvniť výstavbu – a trochu sa obávam, že to tak je – chcem poznať, čo sa stalo a ako mesto tento problém rieši,“ priblížil starosta Petržalky. 

V Petržalke viackrát upozorňovali na informovanie zo strany magistrátu ohľadne výstavby. Na nedostatok informácii sa sťažoval nielen petržalský úrad, ale aj obyvatelia. „Rozumiem, že informovanie o negatívnych veciach, obzvlášť pri takýchto obrovských investíciách, je nepopulárne, no pokiaľ nejde iba o dočasný, ale dlhodobý problém, je na mieste nás ako mestskú časť o týchto skutočnostiach informovať. Veď projekt, ktorý mal byť do posledného vyhlásenia magistrátu ukončený už v septembri 2024, prináša našim obyvateľom a návštevníkom viaceré dopravné obmedzenia a z Petržalky je jedno veľké stavenisko,“ konštatuje Hrčka. 

Hrčka zároveň pripomína, že už pred zhruba rokom vyzval primátora, aby magistrát pravidelne zverejňoval informácie o počte strojov a ľudí pracujúcich na predĺžení trate. Primátor Vallo vtedy na túto výzvu reagoval, že je to pre nich časovo náročné. 

„Preto namiesto magistrátu, ktorý má, mimochodom, desaťnásobne vyšší rozpočet ako Petržalka a na stavbe má desiatky platených robotníkov, ktorých zaťažuje spočítať si denne personál a stroje, túto prácu robíme my. Zamestnali sme pracovníka, ktorý tento stav takmer denne kontroluje, eviduje a údaje z posledných kontrol hovoria o tom, že stavba už mesiac stojí. Rozumiem, že boli sviatky, ale mesiac je dlhá doba,“ netajil rozčarovanie petržalský starosta.

Na otázku, kedy vidí on osobne ukončenie tohto projektu a spustenie električky do prevádzky, si Hrčka po posledných informáciách z magistrátu netrúfol odpovedať. „Vyvíjať tlak a hľadať alternatívne riešenia na čo najrýchlejšie ukončenie prác a spustenie električky do prevádzky je v prvom rade na pleciach zhotoviteľa, teda hlavného mesta, ktoré je poberateľom nenávratného finančného príspevku a zaviazalo sa, že projekt zrealizuje,“ konštatoval. Jedným dychom však dodáva: „Samozrejme, aj naďalej sa budem dožadovať ďalších informácií, ktoré sú potrebné tak pre mňa, ako aj pre všetkých Petržalčanov.“

Bratislavský Štandard požiadal o vyjadrenia k najnovším informáciám z magistrátu aj predsedov petržalských poslaneckých klubov Jakuba Kuruca z Tímu Bratislava a PS a predsedníčku klubu SASKA PRE PETRŽALKU Vieru Némethovú. Tú vyjadrenia magistrátu neprekvapili. 

„Z môjho pohľadu mohlo vedenie hlavného mesta odkomunikovať nemožnosť ukončenia realizácie električky v stanovenom termíne už pred viac ako pol rokom, keď sa k termínu vyjadril aj starosta Petržalky Ján Hrčka, aj člen nášho poslaneckého klubu Ján Karman, ktorí sú obaja zároveň aj mestskými poslancami,“ povedala nám Némethová. Pevne však dúfa, že najneskôr v druhej polovici roka 2025 sa už Petržalčania novou traťou prevezú. „Práce a zmeny na stavbe je vidieť, ale postup a tempo prác môže aj laická verejnosť vyhodnotiť ako pomalé,“ skonštatovala. 

Naopak, Kuruc z Tímu Bratislava a PS uvádza, že zo strany magistrátu ide o relevantné vyjadrenie, keďže, ako už bolo viackrát spomínané, nie všetky práce sa dajú vykonávať v čase nevyhovujúcich poveternostných podmienok. „Na realizáciu viacerých prác je potrebných aj pár týždňov v plusových teplotách. V rámci možností, práce napredujú, o čom hlavné mesto informuje aj prostredníctvom svojej webovej stránky,“ odpovedal Kuruc na otázky Bratislavského Štandardu. 

Zároveň je presvedčený, že magistrát robí všetko preto, aby sa výstavba ukončila čo najskôr. „Ide o nosný dopravný systém, ktorý je magistrátnou prioritou. V záujme všetkých je, aby bol projekt výstavby električky dokončený čo najskôr,“ dodal na záver.

Bratislavský Štandard sa obrátil s otázkami aj na magistrát hlavného mesta a jeho hovorcu Petra Bublu. Na to, kto je za celú situáciu zodpovedný a či pristúpi magistrát k zmluvnej pokute voči zhotoviteľovi, nám ale do uzávierky článku neodpovedali.


Ivan Lučanič