Poslanec Winkler tŕňom v oku primátorovho klubu. Odvolávanie z vedenia komisie však ustál

Winkler Polakovič - koláž Zdroj: Martin Winkler a Igor Polakovič. Koláž: Redakcia

BRATISLAVA Utorková komisia dopravy a informačných systémov priniesla po čase zaujímavú diskusiu. Mestský poslanec a starosta Lamača Igor Polakovič navrhol odvolať podpredsedu Martina Winklera. Ten odkazuje, že ide o odstraňovanie politických nepriateľov.

Starosta Lamača svoj návrh odôvodnil tým, že výmena na poste podpredsedu komisie je čisto politická. Martin Winkler totiž podľa neho vo funkcii podpredsedu komisie zastupoval poslanecký klub Team Bratislava, Sloboda a Solidarita a Progresívne Slovensko.

„Z tohto klubu si vystúpil a pôsobíš ako nezaradený poslanec. Návrh na výmenu podpredsedu komisie je preto úplne logický,“ uviedol Polakovič. Na jeho miesto navrhol starosta Lamača zvoliť poslanca Pavla Škápika.

Ten sa stal poslancom len na poslednom zastupiteľstve, keď nastúpil ako náhradník na miesto po Michalovi Sabovi, ktorý sa vzdal poslaneckého mandátu v decembri.

Škápik je podľa Polakoviča odborník na informačné systémy. Naposledy pracoval ako generálny riaditeľ sekcie informatiky na Finančnej správe.

Winkler však vidí v návrhu na jeho odvolanie pomstu zo strany bývalých kolegov z klubu. Spája to predovšetkým s kritikou, ktorú v posledných týždňoch adresoval vedeniu hlavného mesta a pripomína, že takéto metódy „krágľovania“ boli typické pre minulý režim.

„Tlak na magistrát a postupné poukazovanie na chyby, ktorých sa mesto svojím nerozvážnym, dokonca až škodlivým hospodárením dopúšťa, má reakciu a ja si dovolím povedať, že iniciatíva prišla až z najvyšších miest,“ uviedol Winkler na sociálnej sieti. 

Winkler zároveň reagoval aj na slová predkladateľa návrhu Polakoviča. „Od decembra vám moja pozícia podpredsedu dopravnej komisie nevadila a začala vám prekážať až po medializácii mojich zistení,“ doplnil podpredseda Winkler.

Medializovaných zistení sa týkajú najmä obvinenia vedenia z nehospodárneho zadlžovania hlavného mesta, no vo verejnosti zarezonovali najmä zistenia pri prevádzke verejných toaliet, ktoré dalo mesto do prevádzky súkromnej spoločnosti. 

Tu poukázal na rámcovú zmluvu s prevádzkovateľom, ktorá bola uzatvorená na približne dvojnásobok sumy, ako bola vysúťažená, a zároveň na nezrovnalosti zmluvy a reálnych skutočností.

Vo svojom videu totiž uviedol, že za použitie verejných toaliet si prevádzka vyberá poplatok, hoci zmluva takúto možnosť nedovoľuje a toalety majú byť prevádzkované bezodplatne.

Tieto zistenia sa, samozrejme, vedeniu mesta nie veľmi pozdávali. Na vyjadrenia o zadlžovaní a gréckej ceste reagoval primátor Matúš Vallo, ktorý všetky Winklerove tvrdenia poprel a uviedol, že mestu sa aj napriek všetkým krízam v súvislosti s covidom a vojnou na Ukrajine podarilo dlh znížiť z 51,7 percenta na 47,9 percenta.

Tieto vyjadrenia primátora však spochybnil ekonóm Martin Mlýnek, ktorý dal naopak za pravdu Winklerovi.

K téme nehospodárnej prevádzky verejných toaliet sa zasa ozval riaditeľ magistrátu Ctibor Koštál. Ten vysvetlil, že na každú súťaženú lokalitu mesto dostalo po päť relevantných ponúk.

„Vybrali sme tú najlacnejšiu, pričom súťaž vygenerovala významné úspory oproti prieskumu pred súťažou,“ uviedol Košťál. Na potvrdenie svojich vyjadrení dokonca zverejnil aj obrázok s výpočtami jednotlivých súm na prevádzku.

Uvedené výpočty však riaditeľovi magistrátu matematicky nesedeli, čo mu vytkli aj viacerí diskutujúci.

Členovia komisie dopravy a informačných systémov nakoniec Winklera z postu podpredsedu komisie neodvolali. Za jeho odvolanie by totiž muselo podľa rokovacieho poriadku hlasovať až desať poslancov, teda nadpolovičná väčšina všetkých členov komisie. Poslancov hlasujúcich za odvolanie bolo však vrátane predkladateľa Polakoviča len deväť.


Ďalšie články