Aj Petržalka dostala protest prokurátora na parkovanie. Mestská časť sa bráni

Parkovanie v Petržalke. FOTO: TASR Parkovanie v Petržalke. FOTO: TASR

BRATISLAVA – Pred pár týždňami obdržal magistrát hlavného mesta protest krajskej prokuratúry. V ňom sa konštatuje niekoľkonásobné prekročenie právomoci primátora Matúša Valla, ktorý bez odsúhlasenia v mestskom zastupiteľstve vydával prevádzkový poriadok k celomestskej parkovacej politike. Podobný protest prokuratúry dostala aj Petržalka.

Krajská prokuratúra vo svojom proteste uvádza, že mestská časť Petržalka aplikuje svoj parkovací systém bez opory v zákone a Zásady parkovania v zónach regulovaného parkovania v mestskej časti Bratislava-Petržalka, podpísané starostom Petržalky Jánom Hrčkom, navrhuje z dôvodu nezákonnosti zrušiť.

Je potrebné uviesť, že mestská časť Petržalka začala aplikovať svoj parkovací systém ešte na jeseň v roku 2019. Vtedy po dohode s hlavným mestom bolo v mestskej časti schválené VZN o dočasnom parkovaní a rovnako tak boli určené úseky miestnych komunikácii, na ktorých Petržalský systém platil.

Dohoda medzi starostom Petržalky Hrčkom a primátorom Vallom bola taká, že mestská časť smie regulovať parkovanie do zavedenia celomestskej parkovacej politiky. Následne mala splynúť so systémom celomestskej parkovacej politiky, ktorý sa mal spustiť začiatkom roka 2021. To sa však nestalo.

Mestský parkovací systém totiž vstúpil do platnosti až na jeseň 2021 a z dohody o zlúčení nezostalo nič. Mesto si nakoniec chcelo všetko spraviť po svojom. A tak stála Petržalka pred dvoma možnosťami.

Buď parkovací systém v drvivej väčšine petržalského územia ukončiť a vrátiť sa tak do času pred rokom 2019, teda k parkovaciemu chaosu bez akejkoľvek regulácie, alebo pokračovať v regulácii parkovania vo forme vyhradeného parkovania pre rezidentov a ich návštevy podľa pravidiel, opísaných v už spomínaných Zásadách parkovania.

Ako pre Bratislavský Štandard uviedol Petržalský starosta Ján Hrčka, na debatách s vedením hlavného mesta, mestskou políciou, krajským dopravným inšpektorátom, ale aj cestným správnym orgánom sa všetci dohodli, že Petržalka bude v časti, ktorú nebude regulovať PAAS, pokračovať ďalej v regulácii vlastným parkovacím systémom.

„Bolo to koniec-koncov aj v záujme hlavného mesta, ktoré si uvedomovalo časť svojej zodpovednosti za spomínané dve možnosti,“ uviedol starosta Petržalky.

Dnes krajská prokuratúra tvrdí, že to, ako mestská časť postupovala, nie je v poriadku. Správny postup by pri regulácii parkovania mal vychádzať z ustanovenia cestného zákona o dočasnom parkovaní, ktoré za podmienku prevádzky parkovacích miest, určenia výšky a spôsobu úhrady predpokladá prijatie všeobecne záväzného nariadenia.

Tomu však v Bratislave bráni existencia už prijatého nariadenia o dočasnom parkovaní, ktoré však určuje pravidlá celomestskej parkovacej politiky a mať dve takéto nariadenia de facto vedľa seba neumožňuje v Bratislave Štatút hlavného mesta.

Petržalka však s protestom prokurátora nesúhlasí a plánuje sa voči nemu odvolať. „My sme v tom čase [október 2021, pozn. autora] v podstate len okopírovali spôsob regulácie parkovania pre rezidentov, tak ako ho už v tom čase mali zavedené mestské časti Staré Mesto a Karlova Ves. Navyše, na rozdiel od Starého Mesta, ktoré do dnešného dňa vyberá za vyhotovenie rezidentskej karty poplatok 39 eur, my v Petržalke nevyberáme od rezidentov ani od návštevníkov jediné euro,“ skonštatoval Hrčka.

Starosta Petržalky preto nevníma ako správne, že protest proti regulácii parkovania dostala len mestská časť Petržalka. Zároveň je presvedčený o tom, že spôsob, akým mestská časť rieši rezidentské parkovanie, je v súlade s ustanovením cestného zákona, v ktorom sa konštatuje, že obce na miestnych cestách a na účelových cestách určujú použitie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľujú vyhradené parkoviská.

„Ak môže mestská časť povoliť určitým vozidlám vjazd do zákazu vjazdu, máme za to, že môže určitým vozidlám povoliť parkovanie na parkoviskách v našej správe,“ konštatuje Hrčka, no zároveň si uvedomuje, že o správnosti toho či onoho tvrdenia môže rozhodovať až súd.

„Najlepšie by bolo, ak by hlavné mesto v Štatúte umožnilo mestským častiam zaviesť na úsekoch miestnych komunikácií vo svojej správe, ktoré ešte nie sú regulované podmienkami PAAS, svoje vlastné regulácie, tak ako to bolo do októbra 2021. Vyriešilo by to všetky pochybnosti,“ dodal na záver starosta Petržalky.


Ďalšie články