Česko-slovenskí archeológovia objavili stratené mayské mesto staré 3 000 rokov

Česko-slovenskí archeológovia objavili stratené mayské mesto staré 3 000 rokov Na mimoriadnom objave sa podieľala česko-slovenská expedícia. Foto: Nadácia Neuron

Česko-slovenský archeologický tím objavil minulý rok na severe Guatemaly v provincii Petén jedno z najstarších mayských miest s takmer 3 000-ročnou históriou.

Archeológovia použili pri príprave expedície okrem iného aj výstupy z leteckého snímkovania a pri následných vykopávkach odhalili paláce, sochy, pozostatky rituálov, astronomické observatóriá a ďalšie objekty. Nálezy pomôžu odkryť nevyjasnené a rozhodujúce fázy mayských dejín, uviedli zástupcovia Nadácie Neuron, ktorá výpravu finančne podporila.

Sedemtýždňovú expedíciu vlani v júli viedol český prieskumník Ladislav Šilhán a vedúci Centra mezoamerických štúdií na Univerzite Komenského v Bratislave Milan Kováč. Súčasťou tímu bola aj česká archeologička Sara Polak, ktorá skúma históriu v súvislosti s technológiami umelej inteligencie.

Objavené mesto sa rozkladalo na ploche väčšej ako sedem štvorcových kilometrov a podľa archeológov prosperovalo v rokoch 850 pred naším letopočtom až 150 nášho letopočtu a zhruba tisíc rokov bolo centrom regiónu. Pomenovali ho Yax Balam, teda Prvý jaguár. Jaguár predstavoval v mayskej kultúre symbol moci a je spojený s podsvetím a náboženstvom, uviedli.

„Podľa vykopávok mesto patrí k najstarším mayským aglomeráciám vôbec. Postupom rokov dochádzalo k jeho úpadku aj opätovnému rozvoju, od počiatku mayských dejín, vzniku kráľovstiev a prvých mestských štátov až po takzvaný mayský kolaps, ktorý spôsobil zánik civilizácie,“ uviedol Kováč.

Expedícia v objavenom meste Yax Balam zdokumentovala až sedem veľkých architektonických štvrtí a okrem toho objavila a zmapovala aj dve ďalšie menšie mayské mestá. Pri svojej práci využila umelú inteligenciu, neurónové siete a digitálne dáta z leteckého snímkovania LiDAR. Laserová technológia LiDAR preniká pod povrch a dokáže vykresliť charakter povrchu, teda odhaliť stavby, paláce či mestské celky. Neurónové siete následne vyhľadávajú objekty záujmu priamo pomocou zvolených algoritmov a terénne vykopávky a archeologický prieskum potom nálezy potvrdia, uviedli vedci k postupu svojej práce.

V súčasnosti odborníci vyhodnocujú a spracovávajú nálezy s cieľom zrekonštruovať život mayskej civilizácie. Podieľajú sa na tom okrem iného aj experti na digitalizáciu kultúrneho dedičstva z Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Prahe. „Digitálne sme zdokumentovali hlavné centrá objaveného mesta Yax Balam, ktoré teraz postupne vizualizujeme do 3D modelov. Niektoré časti budeme ďalej skúmať alebo ich predstavíme verejnosti pomocou realistickej 3D animácie. Veľmi tak priblížime život jednej z najstarších civilizácií na svete,“ uviedol Šilhán.

Nadácia Neuron podporuje činnosť českých vedcov, udeľuje Ceny Neuron, hľadá nové vedecké talenty, realizuje študentské stáže na zahraničných univerzitách a financuje výskum v teréne s Expedic Neuron. Do súčasnej doby vynaložila na podporu a popularizáciu českej vedy 140 miliónov korún, udelila 120 ocenení a podporila desať vedeckých expedícií vo výške 5,5 milióna korún, uviedli zástupcovia nadácie.

(echo24.cz)