Bratislava okom sokola. Čo určite potrebujete vedieť o podmienkach pilotovania dronu?

Shenzhen DJI Sciences and Technologies Ltd Výkonný dron Shenzen DJI Matrice 30 pri skúšobnom lete. Foto. Shenzen DJI SAT Ltd.

BRATISLAVA – Letecké zábery sú v súčasnosti veľmi atraktívne a často ich využívajú filmári, médiá, developeri, realitné kancelárie či hotely vo veľkých turistických centrách. Aj Slovensko má ľudí, ktorí sa roky profesionálne venujú lietaniu s dronom. Práve oni by vám potvrdili, že dron nie je žiadnou hračkárskou helikoptérkou. Problematika jeho pilotovania je stále zložitejší a komplexnejší súbor nariadení, príkazov a zákazov, ktorý treba ovládať a rešpektovať.

Pokiaľ vás zaujíma práca s kamerou a fotoaparátom a chcete zhotovovať netradičné zábery, ktoré majú predajný potenciál, mali by ste vlastniť a pilotovať dron. Lietanie s ním však nie je (väčšinou) voľnočasová zábavka, ale do detailov premyslená, naplánovaná a sofistikovaná činnosť, ktorá si vyžaduje veľa zručností, znalostí aj povolení.

Ak chcete začať s pilotovaním dronu, poraďte sa s tými, čo už dlhšie lietajú

Najskôr si treba pilotovanie vyskúšať a veľmi pragmaticky zhodnotiť, či je táto aktivita presne tou, ktorá bude napĺňať vaše ciele. Kvalitný dron spolu s fotografickou výbavou sú položkami, ktoré idú do tisícov eur a, samozrejme, nie ste jediný. A už vôbec nie prvý, kto mal podobný nápad. Aj na Slovensku žijú profesionáli, ktorí sú v lietaní s dronom dobrí. Majú mnohoročné skúsenosti a v tomto segmente podnikania už rozbehli úspešný biznis. Ak ste začiatočník, je pre vás veľmi dôležité mať zvládnuté princípy tvorby fotografie, videa a postprodukcie, čo nie je maličkosť, ale komplexný proces, ktorý netrvá pár týždňov. Až potom sa začnite zaujímať, kde, ako a kedy si pôjdete kúpiť konkrétny model dronu.

Ani vtedy ešte nemôžete lietať. Na rade je registrácia a poistenie dronu, spolu s vytvorením prevádzkovej príručky. Po celom, úspešne absolvovanom maratóne, máte v ruke povolenie. No napriek tomu je v Bratislave možné lietať nad výškou 30 metrov len s vypísanou a poslanou žiadosťou, 24 hodín pred letom. Žiadosť ide na letiskovú vežu, kde vám ju schvália a následne sa 15 minút pred letom na veži musíte ohlásiť.

Bežní ľudia hľadia na drony stále s dešpektom a nedôverou

Pokiaľ v lete relaxujete na záhradke, asi vám nebude príjemné, keď vás niekto z 20-metrovej výšky monitoruje cez otvorené oko dronu. Isteže, môžete sa nad tým pousmiať, pokiaľ vám niekde nad jabloňou bzučí hračkárska, 250-gramová plastová kvadrokoptéra. No aj pri podobnej zábavke musí mať jej pilot registráciu, ak dron vybavil fotoaparátom.

Celkom iné nariadenie a predpisy musíte spĺňať, ak pilotujete 500-gramový, 2-kilogramový či dokonca až 24-kilogramový dron. So vzrastajúcou váhou, výkonom, doletom a nosnosťou dronu vzrastá aj možnosť potencionálneho nebezpečenstva, ktoré lietajúce zariadenie pre ľudí aj objekty predstavuje.

Ľudia ešte aj v súčasnosti vnímajú drony dosť negatívne, až paranoidne. Aj preto by ste ich ani zo žartu nemali provokovať. Napríklad, lietaním nad ich pozemkami, prípadne v blízkosti okien, preto aj keď človek má všetky povolenia, je dôležité v rámci možností lietať slušne a s veľkým rešpektom voči ľuďom, zvieratám aj infraštruktúre. Ak sa vám totiž veľký výkonný dron vymkne spod kontroly, predstavuje jeho pád v ľuďmi obývanej oblasti smrteľné nebezpečenstvo.

A čo je kľúčové pri zhotovení kvalitných dronových záberov?

Logickým predpokladom je technika a kvalita vybavenia. Určite, aj to. No odborník, ktorý má už nejaké dni nalietané, by vám prezradil, že kľúčové pri zhotovení kvalitných záberov sú skúsenosti a svetelné podmienky. Skoro ráno, pri východe slnka, máte 20 minút ideálne mäkké svetlo. Celkom odlišné, ako v priebehu dňa, keď je všetko kontrastné. Je celkom iné lietať za šera, v noci, cez deň či v ostrých lúčoch letného slnka.

Každopádne, ak idete robiť fotky pre marketingové účely, podstatná je viditeľnosť a teda ročné obdobie. V praxi to znamená, že sledujete, či je opar, hmla alebo či je čerstvo po daždi. Piloti dronov majú radi jeseň. Vtedy je mäkšie svetlo, netvoria sa tiene, nie je také ostré slnko a predovšetkým počasie je dosť stabilné. Práve stabilita letových podmienok je pre pilota dronu asi tou najpodstatnejšou informáciou.

Hrad Likavka. Foto. dronom.sk
Hrad Stará Ľubovňa. Foto: dronom.sk
Telgárt. Foto: dronom.sk
Bratislava v noci. Foto: zaberyzdronu.sk

Ďalšie články