Zákazníci budú mať právo na opravu nefunkčných spotrebičov aj po záruke

oprava spotrebičov Ilustračný obrázok: Pixabay.com

BRATISLAVA – Európsky parlament v utorok schválil dvojicu smerníc, vďaka ktorým sa rozšíria práva zákazníkov. Europoslanci podporili právo zákazníka na opravu výrobku po skončení záruky. Stopku dostali aj takzvané „kazítka“ vo výrobkoch.

Informuje o tom portál echo24.cz. Smernica o práve na opravu zaväzuje výrobcov opravovať výrobky aj po uplynutí záručnej lehoty za primeranú cenu v primeranom čase. Zároveň chcú zákazníkov motivovať k tomu, aby si zakúpené výrobky nechali opraviť a tak predĺžili ich životnosť.

Ako sa vyjadril český europoslanec Marcel Kolaja pre portál, táto smernica sa týka veľkých spotrebičov, ako sú práčky, sušičky, umývačky riadov a chladničky, ale aj telefónov, tabletov či batérií do elektrobicyklov.

Ďalej uvádza, že Európania z dôvodu vyhadzovania poškodeného tovaru prichádzajú odhadom o 12 miliárd eur ročne a pri tom vyprodukujú približne 35 miliónov ton odpadu. Problémom sú podľa neho samotné výrobky, ktoré sú navrhnuté tak, aby dlho nevydržali.

Zákazníci budú mať k dispozícii online platformu, kde nájdu informácie o poruchách, cenách i dobe opráv. Taktiež budú mať nárok na zapožičanie náhradného tovaru v čase opravy.

Tento návrh schválilo 584 europoslancov. Vďaka tejto novinke bude oprava nefunkčných spotrebičov jednoduchšia a zákazníci výrazne ušetria. Cieľom smernice je aj oživenie opravárskeho trhu. Krajiny Európskej únie budú mať dva roky na to, aby smernicu začlenili do svojho práva.

Smernica doplňuje aj ďalšie schválené pravidlá, vrátane ekodesignu, ktorého podstatou je, aby produkty dlhšie vydržali. V rámci pravidiel zakazujú likvidáciu nepredaných kusov oblečenia a obuvi. Kolaja doplnil, že sa zakazujú takzvané „kazítka“, zavedené budú aj digitálne pasy, ktoré budú obsahovať informácie o pôvode výrobku a možnosti recyklácie.

(echo24.cz)


Ďalšie články