Sľuby, ktoré dal Matúš Vallo v kampani, sa dnes úplne rozplývajú

Vallo kampan 2 Matúš Vallo. Foto: TASR / Pavel Neubauer

BRATISLAVA – Primátor Matúš Vallo v predvolebnej kampani nešetril slovami a sľubmi, no čo z nich zostalo po voľbách? Odkryté stratégie a triky na získanie sympatií voličov ukazujú, že politika niekedy viac stavia na dojme než na reálnych skutkoch.

Tento týždeň magistrát oznámil tri dôležité novinky – zjednotenie časov pri parkovacej politike, zavedenie používania bonusovej karty v Starom Meste a ďalší, v poradí už asi štvrtý termín dokončenia električkovej trate v Petržalke. Všetky tieto témy výrazne rezonovali v predvolebnej kampani. 

Prenesme sa v čase a vráťme sa do jesene roku 2022, teda obdobia, keď v Bratislave vrcholila predvolebná kampaň. Pripomeňme si vtedajšie slová primátora Valla a porovnajme ich s dnešnou realitou.  

Hlavnými témami volebnej kampane, okolo ktorých sa viedli všetky predvolebné diskusie, boli hospodárenie mesta, parkovanie a električka do Petržalky. Hospodáreniu a narastaniu dlhu mesta sme sa v Štandarde venovali nedávno a Bratislava z toho nevyšla dobre. Navýšenie dlhu zo 138 miliónov na dnešných 221 nie je pre Valla dobrá vizitka, hoci aj tú sa snaží na svojich stretnutiach s obyvateľmi predať a otočiť vo svoj prospech.

Ale poďme k parkovaniu. To bolo od viacerých Vallových protikandidátov označené ako problémové a chaotické. Nejasné pravidlá, príliš veľa zón, rôzne časy či dokonca rôzna cena v rámci jednej mestskej časti. To všetko boli výčitky adresované primátorovi, najmä jeho najväčším volebným rivalom Rudolfom Kusým.        

Obrana Matúša Valla, že parkovacia politika nie je vytesaná do kameňa a pravidlá sa dajú meniť, dala voličom nádej, že to tak naozaj bude. Zjednotenie časov regulácie tak malo byť prvým krokom zmeny k lepšiemu. Realita? Mesto tento týždeň oznámilo, že v Bratislave budú platiť nové časové regulácie. Rozoberme si to ale na drobné.

Časové regulácie budú tri. Od 8. hodiny ráno do polnoci, ďalšia od obeda do polnoci a posledná od 14. hodiny rovnako do polnoci. O týchto časových reguláciách má rozhodovať výlučne magistrát a závisieť to má od objemu občianskej vybavenosti v tej či onej zóne. Teda, či sa do danej oblasti budú tlačiť návštevníci vo väčšej miere ako len do obytnej zóny. 

V preklade to znamená, že kde bude môcť magistrát viac zarobiť na predaji parkovacích lístkov, tam bude časová regulácia od skoršej hodiny. 

O zmene k lepšiemu sa však nedá hovoriť. Stále musíte sledovať, či na tej či onej ulici platí spoplatnenie už od druhej, alebo už od obeda, či nebodaj od rána. Niekde platí aj cez víkendy, inde nie.

Ako príklad sa uvádza zóna Tehelné pole. Tu víkendová regulácia ostane a zmení sa len čas regulácie, a to od 8 ráno. Dôvodom sú športové podujatia, a teda vyššia vyťaženosť. 

O tom, že rovnaké problémy s vyťaženosťou počas športových podujatí má aj susediaci Ružinov, už mesto asi nevie, alebo pri tom zámerne mlčí. 

Apropo regulácia v Ružinove. Tú v súvislosti so zjednodušením spomínal aj primátor počas kampane. Pripomeňme si jeho slová: „Časy regulácie zjednodušíme spôsobom, ktorý bude zároveň ústretovým krokom voči vodičom, ktorí potrebujú dochádzať autom do práce, do školy a podobne. V súčasnej zóne Ružinov-Nivy je napríklad parkovanie spoplatnené od 14:00 do 6:00. To znamená, že každý Bratislavčan tam v kombinácii s bonusovou kartou, na ktorej má dve hodiny parkovania denne zadarmo, môže parkovať bez platenia väčšinu dňa, napríklad vzhľadom na prácu,“ uviedol Vallo na svojej sociálnej sieti.  

Po novom však má regulácia od 14. hodiny platiť len v zónach s takmer výhradne obytnou funkciou, napríklad, ako uvádza magistrát, v pripravovanej zóne v Karlovej Vsi či Dúbravke. Ružinov pritom už ale nespomína. Takže ešte raz, žiadna zmena sa nedeje, chaos ostáva naďalej. Len bude pre mnohých drahší. 

Poďme však aj k bonusovej karte a jej používaniu v Starom Meste. Tu je Vallov sľub ešte do očí bijúcejší. Pripomeňme si jeho slová zo septembra 2022: „Budeme rozširovať použitie bonusovej karty tak, aby platila v každej zóne PAAS bez výnimky. Dnešné nastavenie, keď bonusovú kartu nie je možné použiť na úsekoch s parkovným 2 eurá na hodinu, zbytočne komplikuje prehľadnosť systému,“ uviedol primátor. 

A mal pravdu. Komplikovalo to prehľadnosť systému. Nemožnosť zaparkovať s bonusovou kartou na dve hodiny v centre mesta bola podvodom na Bratislavčanov z iných častí. Ba dokonca aj na Staromešťanoch, ktorí bývajú v iných častiach ako v centre. Pritom Staromešťania z centra mohli bonusovú kartu použiť všade inde bez obmedzenia, čo poniektorí vnímali vyslovene neférovo.   

Sľub, ktorý dal Vallo v kampani viacerí vítali. Realita? Magistrát najnovšie oznámil, že po novom bude možné bonusovú kartu v Starom Meste využiť. Ale len cez víkend. Princípom bonusovej karty však malo byť to, že za desať eur ročne mal Bratislavčan získať možnosť parkovať dve hodiny denne v inej ako svojej zóne. 

No a tie ste mohli využiť v prípade, že potrebujete niečo vybaviť, zájsť do obchodu či k lekárovi, skrátka na praktické veci. Ako túto možnosť využijú Bratislavčania cez víkendy? No nijako. Sľub daný, výsledok takmer žiadny. 

No a na záver pár riadkov k električke do Petržalky. Pripomeňme si slová primátora, ktoré povedal v predvolebnej relácii portálu Startitup v roku 2022. „Už dlhodobo hovoríme, že stavba bude dokončená v roku 2024. Dokončenie stavby znamená mnohé iné veci, aj administratívu či mnohé iné objekty. My sa budeme ďalej snažiť, aby sme stihli mať električku, ktorá bude premávať do konca roku 2023. Toto zdržanie, ktoré máme, je možné, že tú električku posunie o týždne, alebo mesiace ďalej.“ 

Realita? Ani koniec roka 2023, ani prvé mesiace 2024, dokonca ani koniec septembra 2024. Magistrát najnovšie podpísal dodatok so zhotoviteľom, v ktorom sa termín dokončenia posunul o ďalších 320 dní a teda najnovší termín ukončenia stavby hovorí o auguste roku 2025. Predĺženie lehoty výstavby si zároveň vyžiada aj dodatočné náklady, ktoré mesto na základe predloženej kalkulácie zhotoviteľovi preplatí najviac do výšky takmer 2,5 milióna eur. 

Prednedávnom sa Vallo vyjadril, že Bratislava je spolu so Sofiou najchudobnejším mestom Európskej únie. V tomto kontexte sú kroky smerujúce k vyšším platbám zhotoviteľovi priam absurdné.

Bude sa stavať dlhšie a bude to nakoniec stáť viac peňazí. Ale to asi primátora netrápi. Veď nám len opäť raz niečo nasľubuje. A my mu to ako v roku 2022 budeme musieť opäť uveriť.


Ďalšie články