Poslanec Národnej rady zbiera podpisy na zdvojkoľajenie železničnej trate na trase Bratislava – Komárno

poslanec Marek Lackovič. Foto: TASR/Jakub Kotian

BRATISLAVA – Poslanec Národnej rady SR Marek Lackovič (Progresívne Slovensko) zbiera podpisy na zdvojkoľajnenie železničnej trate Bratislava – D. Streda – Komárno. Podľa neho sa súčasná trať pomaly, ale isto rozpadáva, blíži sa k hranici svojej životnosti a nezodpovedá aktuálnym potrebám.        

„Ročný počet prepravených cestujúcich sa od vstupu súkromného dopravcu zvýšil z približne milióna cestujúcich v roku 2011 na 4 milióny cestujúcich v roku 2022. Priemerný vek železničného zvršku a spodku na trati je 32 rokov, respektíve 40 rokov, pričom hranica životnosti tejto infraštruktúry je 40 rokov. Do roku 2030 dosiahne alebo prekročí hranicu životnosti 50 percent dĺžky trate. V prípade, že neprebehne komplexná rekonštrukcia trate, hrozí ďalšie znižovanie dopravnej kapacity v dôsledku obmedzení traťovej rýchlosti na 50 km/h. Pokiaľ trať okamžite štát neopraví, môžeme na ňu pustiť aj tie najmodernejšie rakety, ale cestujúcim to nepomôže, pretože koľajnice sa rozpadávajú v priamom prenose. Podľa interného zhodnotenia ŽSR je trať Bratislava – Komárno v stave, ktorý si vyžaduje rekonštrukciu do roku 2027,“ uviedol Lackovič. 

K projektu bola v roku 2021 vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti so 6 možnosťami technického riešenia, na základe ktorej Útvar hodnoty za peniaze odporučil variant s bezodkladným dobudovaním druhej koľaje na časti úseku trate. ÚHP považuje za dôležité predovšetkým zvýšiť priepustnosť trate.        

„Tu nejde len o komfort, ale aj bezpečie desaťtisícov cestujúcich. Preto zbieram podpisy za zdvojkoľajnenie trate a žiadam kompetentných o bezodkladné dobudovanie a modernizáciu tejto kritickej železničnej infraštruktúry. Je to mimoriadne naliehavá otázka, ktorú budem predkladať aj v pléne Národnej rady, spolu s tisíckami podpisov od signatárov petície,“ dodáva Lackovič.

(tasr)


Ďalšie články