Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave vyvolala rozporuplné reakcie. Koľko za ňu mesto zaplatilo?

376834760_691308283021796_3531356815553184320_n Cyklisti na Vajanského nábreží. Foto: Facebook/Cyklokoalícia

BRATISLAVA – Zrejme najkontroverznejšia reorganizácia dopravy, ktorá sa udiala pod patronátom primátora Matúša Valla počas jeho 5-ročného pôsobenia na čele Bratislavy, je úprava nábrežia a vybudovanie oddelenej cyklotrasy vedúcej od Mosta SNP až po Šafárikovo námestie. Primátor túto rekonštrukciu ohlásil náhle, tesne pred jej spustením. Po finálnej úprave nábrežia sa objavujú rôzne ohlasy verejnosti a videá, v ktorých sú obyvatelia nespokojní, poukazujú na dennodenné zápchy, ale aj nelogickosť tak širokých cyklopruhov, či ich oddelenie obrubníkmi. Koľko finančných prostriedkov na spomínanú cyklotrasu hlavné mesto vynaložilo?

K téme sa vyjadrili aj viacerí odborníci, ktorí rovnako kritizovali magistrát za premrhanú príležitosť o opätovné usporiadanie dopravy na nábreží a zatraktívnenie tejto lokality. „Sú známe aj lepšie riešenia, ktoré neobmedzia priepustnosť na I. mestskom okruhu a zabezpečia cyklistom vyššiu bezpečnosť,“ povedal pre TASR dopravný analytik Jozef Drahovský.

Proti tomuto riešeniu sa pre denník Pravda vyjadril aj dopravný konzultant Maroš Palesch: „Robí sa to horúcou ihlou. Ľudia jazdia na bicykloch pol až trištvrte roka. V zimných mesiacoch budú tieto cyklopruhy prázdne.“ Magistrát však poukázal na to, že k predmetnej rekonštrukcii mal jasné analýzy. Podkladom im boli Rozvojový dokument cyklistickej dopravy v Bratislave a jeho neskoršie aktualizácie, Zásady rozvoja cyklistickej a pešej dopravy schválené mestským zastupiteľstvom v roku 2015 a rovnako Územný generel dopravy hlavného mesta SR Bratislavy spracovaného taktiež pred ôsmymi rokmi. Územný generel a v ňom spracovaný dopravný model dal rovnako odpoveď na otázku, koľko vozidiel predstavuje tranzitujúcu dopravu, ktorá nábrežím len prechádza.

Okrem spomínaných podkladov sa Bratislavský Štandard zaujímal aj o výšku nákladov súvisiacich s rekonštrukciou Vajanského a Rázusovho nábrežia. Tie možno rozdeliť na viacero častí. Náklady spojené s projektovou dokumentáciou, inžinierskou činnosťou pre ohlásenie drobnej stavby a stavebný dozor boli v cene 20 400 eur. Ostatné dokumentácie pre zmeny dopravného značenia si robil magistrát internými kapacitami.

Za najväčšiu položku možno považovať stavebnú realizáciu. Tá bola fakturovaná v dvoch faktúrach v celkovej výške za viac ako 470-tisíc eur. Realizácia vodorovného dopravného značenia, vrátane úpravy priľahlých križovatiek, rozmeranie a realizácia nového plánu organizácie dopravy, či penetračný náter a finálny plastický povrch cyklotrasy vo veľkosti 4 167,6 m², to všetko predstavovalo náklady pre mesto Bratislava vo výške ďalších 115-tisíc eur.

Ostatné náklady, ako napríklad úprava logiky riadenia cestnej dopravnej signalizácie, signálnych plánov, prepočet svetelnej signalizácie, stavebné projekty či zvislé dopravné značenie, predstavovali faktúry v celkovej sume viac ako 37-tisíc eur.

Dokopy sa tak náklady vyšplhali do výšky necelých 650-tisíc eur. K tejto sume je však treba pridať náklady spojené s prácou vlastných zamestnancov, odhadovo v ďalších tisícoch eur. Magistrát má pritom na realizáciu nových cyklotrás v rozpočte na tento rok vyčlenených 1,75 milióna eur, z čoho už spomínaných 650-tisíc vyčerpali. K dispozícii tak majú ešte niečo vyše milióna eur.


Ďalšie články