Čínska spoločnosť kúpila práva na slovenské lietajúce auto

Lietajúce auto Aircar po prvý raz absolvovalo let medzi dvoma medzinárodnými letiskami Svetová premiéra príletu lietajúceho auta Aircar v roku 2021. Foto: TASR/Jaroslav Novák

SLOVENSKO – Čínska spoločnosť Hebei Jianxin Flying Car Technology kúpila práva na výrobu a používanie technológie slovenského lietajúceho auta – AirCar. Lietajúce auto poháňané motorom BMW a bežným palivom roku 2021 preletelo za 35 minút vzdialenosť medzi dvoma letiskami – Bratislavou a Nitrou.

Premena auta na lietadlo trvala cez dve minúty. Ku vzletu a pristávaniu využilo lietajúce auto vzletové a pristávacie dráhy.

Informáciu o kúpe práv zverejnila britská verejnoprávna spoločnosť BBC. Odvoláva sa na oznámenie spoluzakladateľa spoločnosti KleinVision Antona Zajaca, ktorého firma AirCar vytvorila.

„Firma vybudovala vlastné letisko a leteckú školu po predchádzajúcej akvizícii od iného slovenského leteckého výrobcu,“ cituje BBC Zajaca. Vozidlá vyrobené na základe jeho dizajnu sa budú používať v „špecifickom geografickom regióne“ Číny.

Čína, ktorá bola lídrom vo vývoji elektromobilov, teraz aktívne vyvíja riešenia lietajúcej dopravy. Vo februári tohto roka spoločnosť Autoflight vykonala skúšobný let dronu s pasažiermi medzi mestami Shenzhen a Zhuhai.

Cesta, ktorá autom trvá tri hodiny, bola podľa spoločnosti vykonaná za 20 minút, hoci v lietadle neboli žiadni pasažieri.

Let AirCar. Zdroj: youtube

Minulý rok získala čínska firma eHang bezpečnostný certifikát od čínskych úradníkov za elektrický lietajúci taxík. Britská vláda vtedy uviedla, že lietajúce taxíky by sa mohli stať súčasťou dopravy v roku 2028.

Na rozdiel od lietadiel podobných dronom, AirCar nevzlieta a nepristáva vertikálne, preto potrebuje pristávacie a vzlietacie dráhy. Spoločnosť KleinVision odmietla povedať, za akú sumu technológiu predala. Lietajúcemu autu vydal osvedčenie o letovej spôsobilosti Dopravný úrad SR ešte v roku 2022.

Pre túto formu dopravy však existujú značné obmedzenia týkajúce sa infraštruktúry, regulácie a prijatia verejnosti. Celosvetové pokusy o reguláciu priniesli množstvo otázok.

„V tomto ohľade môže história Západu niekedy veci spomaliť, pretože je tu isté pokušenie a sú pokusy vtesnať tieto nové stroje do starých kategórií. Pre Čínu to môže byť veľká možnosť, ako sa posunúť vpred,“ uviedol letecký konzultant Steve Wright pre BBC.

Podobné „starosti“ vzbudzovali aj elektrické autá, pri ktorých sa Čína stala svetovým lídrom. Predaj slovenského AirCar môže preto vyvolať otázky, či je Čína pripravená urobiť to isté s lietajúcimi autami.

(bbc, mas, echo24.cz)


Ďalšie články