Obmedzenia, ktoré nepotešia hlavne mladých vodičov. EÚ chce nimi bojovať proti úmrtiam na cestách

šoférovanie dubizzle Ilustračná foto: Dubizzle

BRATISLAVA – Európska únia (EÚ) má ambíciu vytvárať podmienky pre vyššiu bezpečnosť na cestách svojich členských štátov. Chce bojovať proti vysokej miere nehodovosti a úmrtnosti pri dopravných nehodách, pričom v hre sú aj zásadné zmeny najvyššej povolenej rýchlosti, hlavne pre mladých vodičov.

Nulová úmrtnosť na cestách členských krajín EÚ. Znie to trochu ako sci-fi scenár, avšak pozadie tejto myšlienky je reálne. Únia má skutočne víziu stiahnuť nehodovosť s fatálnymi následkami do roku 2050 na nulovú hranicu. Minulý rok totiž umrelo na cestách v rámci krajín EÚ viac ako 20-tisíc ľudí. Je to vysoké číslo, ktoré bije na poplach.

Najčastejšími príčinami nehôd boli nepozornosť a alkohol za volantom. Zodpovednosť nesú vo vysokej miere práve mladí vodiči, na ktorých majú byť niektoré opatrenia šité. Až dve nehody z piatich totiž prislúchajú vodičom vo veku do 30 rokov, a to aj napriek tomu, že tvoria len 8 percent všetkých šoférov. Informoval o tom portál TV Noviny.

Jedným z opatrení, ktoré zrejme nenájdu podporu u dotknutej skupiny vodičov, je zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 90 km/h u čerstvých vodičov. S týmto návrhom prišla francúzska politička zo Strany zelených, ktorá tiež navrhuje, aby začínajúci šoféri nemohli riadiť vozidlo v noci, konkrétne od polnoci do 6:00 ráno.

Tieto návrhy sú zatiaľ len v rovine úvah. Európsky parlament však stanoví povinné skúšobné obdobie v trvaní minimálne dva roky pre začínajúcich šoférov, počas ktorého budú pre nich platiť prísnejšie pravidlá, napríklad aj pri jazde pod vplyvom alkoholu.

Podľa štatistických údajov dostupných na stránke Ministerstva vnútra SR sme sa pozreli na mieru nehodovosti v Bratislavskom kraji v minulom roku. Aby sme mohli sledovať trend tohto vývoja, porovnali sme ju s rokom 2019, čo bol rok pred vypuknutím pandémie.

Z grafu je zrejmé, že nehody v kraji majú klesajúcu tendenciu, rovnako ako aj úmrtnosť na cestách. Požitie alkoholu u vodičov rovnako kleslo. Vodiči do 30 rokov u nás minulý rok spôsobili 15 percent nehôd, kým v roku 2019 to bolo viac ako 18 percent. Koľko nehôd s fatálnymi následkami spôsobili mladí vodiči, ministerstvo zverejnené nemá.

Bezpečnosť na cestách chce únia zabezpečiť aj formou moderných technológií. Od júla 2024 musí mať každé nové predávané auto v povinnej výbave inteligentného rýchlostného asistenta (ISA). Ide o bezpečnostný systém, ktorý má bojovať proti prekračovaniu najvyššej povinnej rýchlosti na cestách. Vyplýva to z nariadenia Európskej únie.

Podľa analýzy Európskej rady pre bezpečnosť dopravy by toto opatrenie malo znížiť nehodovosť a s ňou spojené zbytočné úmrtia až o 30 percent. Systém ISA má fungovať na základe kamier a pozičného GPS, čím vyhodnotí maximálnu povolenú rýchlosť na danom úseku.

V prípade jej prekročenia, auto vodiča upozorní rôznymi spôsobmi v závislosti od konkrétneho typu. Môže ísť o zvukovú výstrahu, haptickú reakciu pedálov, ktoré zatlačia nohu vodiča jemne dozadu, alebo cez vibrovanie volantu. Dokonca môže auto aj samo spomaliť.

Systém by mal zohľadňovať aj prirodzené situácie, akými sú krátkodobé zrýchlenie pri predbiehaní a reagovať až po určitom čase. Tiež sa má reakcia auta dať na krátku dobu vypnúť silnejším zatlačením pedála. V konečnom dôsledku je však za svoju jazdu vždy zodpovedný šofér a systém sa zrejme bude dať manuálne aj úplne vypnúť.


Ďalšie články